Afbeelding

Meer dan 300 kranten per week

Bedrijven

WEESP - Het is onzichtbaar voor de buitenwereld, maar vanuit Weesp worden elke week ruim 300 Nederlandse huis-aan-huisbladen gemaakt. Dat gebeurt met automatiseringsprogramma Pubble, ontwikkeld bij de Weesper uitgeverij Enter Media.

Onlangs is De Persgroep overgestapt op het systeem, de grootste huis-aan-huisuitgever in Nederland. Een grote stap voor het jonge familiebedrijf, waarin de talenten van Adri, Joris en Lianne mooi samenvallen.

"De uitgeefwereld heeft sterke behoefte aan vernieuwing. Er was echter helemaal niemand die daar instapte. Pubble is het systeem waarin al die vernieuwingen zitten en waarin alle nieuwe mogelijkheden samenkomen, zoals het snel publiceren op internet en social media. Je moet je voorstellen dat een redacteur soms een half uur bezig was om één bericht uit de krant op internet te plaatsen. Met Pubble kan dat met één druk op de knop. Waar voorheen iemand een hele dag met de administratie bezig was, gebeurt dat nu automatisch. We zijn in staat om met Pubble de complete uitgeverij te automatiseren in één systeem, volgens de laatste trends en mogelijkheden."

Wat is het geheim?
"Bestaande systemen zijn vaak vanuit ICT gebouwd, terwijl Pubble vanuit de uitgangspunten van een uitgever is ontwikkeld. Dat is een essentieel verschil. Daardoor loopt Pubble voorop in plaats van achter de feiten aan. Verder hebben we te maken met een sector die terugloopt. Welk traditioneel ICT-bedrijf gaat daar nog voor ontwikkelen? Wij gingen tegen de stroom in om voor de krimpende markt een oplossing te vinden. Onze basisgedachte was om een kleine uitgever hetzelfde te bieden als een grote uitgever met een hele ICT-afdeling. Dus met dezelfde inzichten, ook financieel. We hebben het dan zelfs over klantenselectie, marketing en mailing."

"Voor menig uitgeverij is Pubble financieel gezien de redding geweest omdat het de zo noodzakelijke efficiënte oplevert en zelfs nieuwe verdienmodellen mogelijk maakt, bijvoorbeeld online. Er was uiteraard een strategie, maar we hebben gaandeweg enorm ingespeeld op vragen die we zelf bij Enter hadden en vervolgens ook tegenkwamen toen we bij al die andere uitgevers binnenkwamen."

Lees verder in de digitale editie


Pubble is een familiebedrijf waarin de talenten van Adri, Lianne en Joris de Bruijn mooi samenkomen.
Foto's Brian Elings

Uit de krant

Meest gelezen