Geoff Collier van Fox kijkt terig op de verbouwing van het bedrijfspand in Weesp en de nieuwe structuur in zijn bedrijf.
Geoff Collier van Fox kijkt terig op de verbouwing van het bedrijfspand in Weesp en de nieuwe structuur in zijn bedrijf. Brian Elings

Geoff Collier van Fox: 'Groei houdt het spannend'

Bedrijven

WEESP - Vaak komt Geoff Collier in het weekeinde nog even op de zaak. En als hij dan alleen rondloopt in dat prachtig verbouwde bedrijfspand van Fox aan de Flevolaan, vervult hem dat met trots. "Dan zie ik wat er allemaal staat en denk ik: we hebben in al die jaren best een aardig resultaat geboekt." Het resultaat van: when the going gets tough, the tough get going.

Geoff Collier is geboren in Montreal, Canada, speelde op hoog niveau ijshockey in Amerika en kwam 35 jaar geleden naar Nederland. Met een compagnon begon hij in Amsterdam een handeltje in ijshockeyshirts. Dat groeide uit tot een groot bedrijf in souvenirs, textielbedrukking en merchandising: Fox Productions. Vijftien jaar geleden verhuisde Collier Fox naar Weesp en werd door de IVW uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar 2008. Nu heeft
. Tussendoor vierde Collier zijn 60e verjaardag.

Hoe blijft Fox jong en fit?
"Je bent nooit klaar als ondernemer, er zijn altijd uitdagingen en ik blijf dat leuk vinden. Bij Fox zijn we creatief, we groeien nog steeds, zijn actief in diverse markten. Als er maar uitdagingen zijn en iedereen gaat mee, dan is het boeiend. En niet moeilijk om door te gaan."

Is Fox ontwikkeld zoals je had gepland?
"We hadden toen nooit kunnen bevroeden dat het zo uit zou pakken. Ik weet nog dat we drie jaar bezig waren en zich de eerste mogelijkheid aandiende om voorzichtig wat te groeien. We dachten aan een eigen zeefdrukmachine, dus wij naar zo'n beurs. Daar stond ik naast zo'n grote automatische textieldrukmachine. Ik hoor mezelf nog zeggen: jammer dat ik nooit zo'n machine zou kunnen kopen. Nou, inmiddels staan er hier drie straten met allerlei machines, goed voor een capaciteit van 40.000 stuks per week."

Wat heeft je zo ver gebracht?
"We pakten alles aan wat we aan konden pakken. Soms van links, soms van rechts. In een vroeg stadium zagen we de markt voor de Amsterdam-shirts. Redelijk stabiel en zeer snel groeiend. Begin jaren negentig deden we een grote stap met het in licentie nemen van Ajax-merchandise. In die tijd hebben we heel veel gedaan met Ajax en Umbro, dat groeide heel snel. Ook met het oude Hard Rock Café in Amsterdam deden we grote zaken. Die deelden de T-shirts uit aan hun klanten, dus kom maar op."

Is dat ook een kwestie van geluk?
"Ik zou eerder zeggen: timing. Timing is alles. Trouwens, you've got to good to be lucky'!"

Lees verder in de digitale editie


Foto Brian Elings

Uit de krant

Meest gelezen